Przedstawione zajęcie przeprowadziłam w grupie dzieci 6 – letnich. Było ono podsumowaniem wiedzy ze znajomości bajek i książek czytanych dzieciom w różnych porach dnia. Było też uwieńczeniem akcji „Cała polska czyta dzieciom”. Zadaniem przedszkola jest dbanie o wszechstronny rozwój dziecka. Nauczyciel wie, że dziecko w tym wieku jest wrażliwe na wszystkie formy sztuki. Jednym ze środków oddziaływań wychowawczych jest literatura. To dzięki książkom nauczyciel może kształtować osobowość dziecka, szczególnie w zakresie problematyki moralnej, kształtowania wzorców osobowych. Literatura wzbudza zainteresowanie dziecka zjawiskami i przedmiotami otaczającego świata. Utwory takie dostarczają mu bowiem wiadomości o życiu ludzi, o zwierzętach, o pięknym i fascynującym świecie przyrody, o ciekawych przygodach, w których dziecko chciałoby uczestniczyć. Zainteresowanie jakie budzą książki, wzmaga aktywność umysłową. Przedstawione zajęcie przeprowadziłam w grupie dzieci 6 – letnich. Było ono podsumowaniem wiedzy ze znajomości bajek i książek czytanych dzieciom w różnych porach dnia. Było też uwieńczeniem akcji „Cała polska czyta dzieciom”. Beata Zeidler TEMAT: Konkurs - Co wiemy o bajkach? CELE SZCZEGÓŁOWE:
- dziecko potrafi odpowiedzieć na pytania tematycznie związane z bohaterami bajek
- dziecko rozwija procesy myślenia i potrafi odpowiedzieć na zadawane pytania do zagadek
- dziecko interesuje się ilustracjami, przedmiotami i tekstem literackim
- dziecko odczuwa radość z udziału w konkursie wiedzy o bajkach
METODY: czynna, praktycznego działania, zabawy aktywizujące, FORMY: indywidualne, zespołowe, zbiorowe POMOCE:
- literatura: "Ballada o złym czarowniku" W. Badalskiej, "Baśnie" J.CH. Andersena, "Malutka czarownica", "Królestwo baśni. 14 najpiękniejszych opowieści świata", "Czerwony Kapturek i inne bajki", "Kubuś Puchatek" A. A. Milne, "Kometa nad doliną Muminków" T. Jansson, "Pipi Pończoszanka" A. Lindgren
- Wszelkie elementy do dekoracji sali, kukiełki (Calineczka, Czerwony Kapturek, Tomcio Paluch, świnka, czarodziej, Koziołek Matołek, Alladyn), strój Czerwonego Kapturka, 12 ilustracji przedstawiających bajki, kuferek i przedmioty w kuferku (jabłko, groch, 5 monet, zapałka, koszyczek, zwierciadełko, małe saneczki, czerwony czepek, piernik), materiał do przykrycia kuferka i kukiełek, magnetofon i nagrania Klanzy, kostka, uśmiechnięte "buźki" (około 30 sztuk),
- dla każdego dziecka: historyjka obrazkowa o "Czerwonym Kapturku", medal
P R Z E B I E G
Pląs "Chodźcie wszyscy tu do koła" (KLANZA). Chodźcie wszyscy tu do koła, zabawimy się wesoło, Witamy waz wszyscy wraz , na zabawę nadszedł czas. Prawa ręka, lewa ręka, cały tułów oraz głowa witają was.
- Zapoznanie dzieci z "Balladą o złym czarowniku i uwięzionej radości" W. Badalskiej
Na szklanej górze, tak wysokiej,
że trudno ją zmierzyć, na szczycie, gdzie już nie sięgasz okiem, żył zły czarownik na wieży.
...Co rano z wieży schodził o świcie z ogromnym, choć pustym worem, gdzieś przez dzień cały krążył po świecie, a wracał późnym wieczorem. ... gdy już w komnacie ponurej stanął, skrzynię otwierał z łoskotem, skrzynię po same brzegi wypchaną... Pewnie myślicie, że złotem?
Czyżby tam stały worów szeregi? W nich perły rzadkiej piękności? Nie! Skrzynia pełna była po brzegi Zwyczajnej, ludzkiej radości.
Bo ten czarownik – powiem wam o tym, Choć dziw to jest nad dziwy - Nie dbał o złoto ni o klejnoty, Ale na radość był chciwy.
I gdyby dłużej w świecie grasował, To wszystka radość, by znikła. Szczęściem się kiedyś zdarzyła owa Historia całkiem niezwykła.
Raz, gdy do wieży wracał z wyprawy, a wór już pełen miał prawie, gdzieś, w jakimś domu usłyszał wrzawę, przez okno więc zajrzał ciekawie.
A tam – zabawa! Nie byle jaka! Dzieci gromadą wesołą tańczą poleczkę i krakowiaka, a radość aż kipi w koło.
Skoczył czarownik! Chciwym pazurem radość do wora zagarnął! Wór związał mocno suplastym sznurem, Jak złodziej czmychnął w noc czarną.
Na wieży kufra wieko odemknął i łupy złożył w nim swoje. Zamknął. Wtem w skrzyni coś nagle pękło i się rozpada na dwoje.
Od huku – wieży runęły ściany, Taka w nim była siła! A szklana góra - brzdęk! – z brzękiem szklanym na drobiny mak się skruszyła!
Radość, co w kutej skrzyni leżała, w górę strzeliła jak raca! Po całym świecie się rozsypała i znów do ludzi powraca.[...]
- Rozniesienie i przyczepienie w sali „radości”, która była zgromadzona wokół czarownika.
- Spotkanie z zaproszonym gościem z bajki - Czerwonym Kapturkiem
- Przedstawienie i rozmowa z zaproszonym gościem
- Historyjka obrazkowa "Czerwony Kapturek" - każde dziecko samodzielnie układa historyjkę obrazkową (koperta z historyjką dla każdego dziecka) Zagadki Czerwonego Kapturka
- "Podaj tytuł książki?" - podawanie przez dzieci tytułu na podstawie przeczytanego fragmentu książki.
- Zagadki słowne - rozwiązywanie zagadek przez dzieci
- Gdy potarł lampę zakurzoną, od razu miał rzecz wymarzoną? (Alladyn)
- Choć uczciwym był człowiekiem, wiecie o tym sami, jego imię zawsze łączy się z rozbójnikami? (Ali Baba)
- Na podwórku je tępiono, kto powie dlaczego? Gdy dorosło, łabędzie przyjęły je jak swojego? (Brzydkie Kaczątko)
- Z płatka róży kołderka, a kołyska z orzeszka. Taka mała drobinka, tyle przygód ją czeka? (Calineczka)
- Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała? (Czerwony Kapturek)
- Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatką zrobioną z piernika? (Jaś i Małgosia)
- W jakiej bajce spotkasz dziadka z długa brodą, chałupkę starą i sieci nad wodą? (O rybaku i złotej rybce)
- Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspomnicie. Chodziłem tam w butach, miałem lżejsze życie? (Kot w butach)
- A tego kwiatka może wcale nie ma, chociaż się w wyobraźni naszej złoci. Przez jedną noc kwitnie.... (kwiat paproci)
- Bardzo wiele przygód maiła drewniana chłopczyna, zanim z ojcem się spotkała w ...brzuchu rekina. (Pinokio)
- Rzadko komu tyle przygód niezwykłych się zdarza, więc na pewno znacie imię znanego żeglarza. (Sindbad)
- Mówił, że nikogo się nie boi, gdy zechce, da radę wszystkim. Teraz smutny stoi w kącie, bo wystraszył się maleńkiej myszki (Stefek Burczymucha)
- Bajkowe panienki nie lubią sukienki. Wszystkie wolą rybi ogon i dlatego pływać mogą (Syrenki)
- W chatce krasnoludków mieszka prześliczna panienka... (Śnieżka)
- Każda królewna , a tym bardziej ona uważać powinna na wrzeciona (Śpiąca Królewna)
- Jaka postać mała jak drobna część ciała, bardzo duże kroki bez trudu stawiła? (Tomcio Paluszek)
- Uwolniona zapluskała złocistym ogonkiem, rybaka – uszczęśliwiła, lecz nie jego żonę (Złota Rybka)
- "Zakryta ilustracja" - ilustracje przedstawiające bajki są zakryte, ponumerowane od 1 - 6; dziecko rzuca kostką; wylosowaną ilustrację odkrywa i krótko omawia ją.
- Niespodzianka Czerwonego Kapturka - "Zakryte kukiełki" - wylosowane dziecko próbuje odgadnąć co lub kogo z bajki przedstawia zakryta kukiełka.
- "Czarowanie" - do melodii La Bastringlo - KLANZA
- "Zaczarowany kuferek" - na podstawie wyciągniętych przedmiotów, określanie przez dzieci z jakiej bajki pochodzi przedmiot.
- Praca przy stolikach - wydzieranka z kolorowego papieru "Złota rybka". Na zakończenie.
- Zabawa "Gdybym był postacią z bajki, książki , to byłbym ..." - twórcze wypowiedzi dzieci.
- "Medal - za znajomość książek dla dzieci " - rozdanie przez Czerwonego Kapturka wszystkim dzieciom medali z napisem „Znam bajki” i narysowaną postacią z bajki.
- Pląs "Wszystkim dziękujemy" (Klanza)
Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę, Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy. I w prawo, i w lewo, i w wprzód i w tył, Za to żeś z nami tu wspólnie był. |